خوانا نیست?

جاذبه های گردشگری تفلیس

سفری کاری به شهر تفلیس گرجستان

سفرنامه گرجستان

من به اتفاق دوستم در دی ماه سال ۹۴ برای عقد یک قرارداد کاری به تور گرجستان رفتیم. روز اول سفر ما به تفلیس صرف قرار کاریمان شد ، بعد از اتمام کارمان به هتل تیبلیسی رفتیم ، هتل تیبلیسی هاوس در محلهٔ اولبری در خیابان نسکرولی واقع شده بود و همه چیز خوب و کافی‌ و مناسب بود.

روز اول

بعد از خوردن صبحانه در هتل ، آماده شدیم به مرکز شهر برویم و از میدان روستولی که قلب شهر نامیده میشود دیدن کنیم.هنگام پیاده روی از هتل تا میدان، خیابان اصلی‌ که به میدان روستولی می‌رسید پر بود از رستوران ، بار و مراکز خرید و در سمت راستِ همان خیابان در کنار مغازه ها، خانه هنری دیده میشد که می‌توان برای رقص و اپرا به آنجا رفت، که دقیقا در کنار آن‌ کلیسای کشوتی را دیدیم . کلیسا بیشتر از خانه هنر نظر من و دوستم را جلب کرد. بعد از خرید بلیت وارد آنجا شدیم ، طبغ اطلاعاتی‌ که از آنجا به دست آوردم کلیسای کشوتی کلیسایی‌ گرجی و ارتدکس هست که در ساله ۱۹۰۶ توسط لئو پولد بلیفلد ساخت شده . سبک معماری آن‌ روسی است که بر روی کمی‌ ارتفاع ساخته شده بود و در آن‌   نقاشیهای زیبا و با شکوهی کشیده شده بود. در قسمتی‌ دیگر مسیحیان در سالن اصلی‌ کلیسا شمع روشن میکردن و دعا‌ میخواندند.

بعد از آن‌ به اتفاق همکارم از موزه ی تاریخی گرجستان دیدن کردیم و برای شام به رستوران سنتی گرجستان به اسم سالوبی رفتیم.

روز بعد به منطقهٔ گوادری رفتم. منطقهٔ گوادری در شمالی‌ترین قسمت تفلیس قرار دارد که از هتل تا آنجا ۵ ساعت فاصله داشت ، در آنجا تنها یک جاده به گوادری ختم میشد که قبلا این جاده نظامی بود و برای حمل‌و نقل وسایل و ملزومات جنگی از روسیه به گرجستان از این جاده استفاده میکردند. در حال حاضر آن‌ منطقه ، به منطقه ‌ای برای اسکی کردن تبدیل شده بود که می‌توانستی با مبلغ بسیار کمی‌ چوب اسکی و برد کرایه کنی‌ که من به جای آن‌ از تله کابین استفاده کردم که با تله‌کابین به بالاترین نقط کوه میرفتیم ، جایی که سر تاسر آن‌ پوشیده از برف و سفید رنگ بود و منظره ای فوق العاده زیبا را ساخته بود.

یکی‌ دیگر از مناطقی که در تور تفلیس دوست داشتم ببینم , پلی‌ بود که به پل دوستی‌ معروف بود.

روز بعر به پل دوستی‌ که بین تفلیس قدیم و ناحیهٔ‌ جدید تفلیس در نزدیکی‌ رودخانه قرار داشت رفتم . پل دوستی تفلیس بر خلاف بقیه بنا‌ها و اماراتی که در اطراف آن‌ بود و به سبک قدیمی‌ ساخته شده بود، سبک جدید و مدرنی‌ داشت، برای همین پل نامبرده شده به کلی‌ با بافت شهر تضاد داشت که این تناقض به زیبایی آنجا اضافه کرده بود.پل دوستی‌ در شب به خاطرهزران لامپ ال ای دی‌  که در آن‌ تعبیه شده بود شبها چشمک میزد .

هتلی که اقامت داشتم

مناطق و جاذبه های گردشگری که دیدن کردم

از تفلیس بیشتر بدانیم

• موقعیت

تفلیس در هزارهٔ چهارم تا سوم پیش از میلاد مسکونی شد. برای اولین بار در سالنامه‌های قرن چهارم میلادی از تفلیس به عنوان قلعه ـ شهر نام برده شده‌است. تفلیس به علت واقع شدن در محل تلاقی راههای مهم همیشه دارای اهمیت منطقه‌ای بوده و همین ویژگی‌ها سبب گسترش و توسعه این شهر از دیرباز تاکنون شده‌است.این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار دارد و با شهرهای تاشکند، استانبول، رم، بارسلون، بوستون، و شیکاگو هم عرض است.شهر در دو طرف ساحل رود متکواری در درون دره‌ای گسترده‌است. این رود که از کوههای ترکیه سرچشمه می‌گیرد به طول ۳۶ کیلومتر در شهر جاری است. سد اورتاچالا سرعت جریان آب را در مسیر شهر کاهش می‌دهد و رژیم آبی آن را تنظیم می‌کند.پنج نهر کوهستانی که از آبراهه‌های زیرزمینی می‌گذرند از دامنه‌های اطراف تفلیس به کر می‌ریزند: دیگمیس تسکالی و تساوکیسیس تسقالی از مغرب گلدانیس تسقالی و لوچینیس تسقالی از مشرق. دو دریاچهٔ کوچک به نام لیسی و کو در دامنه‌های شمالی تفلیس واقع شده‌اند. «دریاچهٔ تفلیس» در پشت رشته کوه ماخات واقع است و پیرامون آن دشت سامگوری قرار دارد.کوه‌های متاتس میندا در مغرب تابوری و تیغه‌های سولولاکی در جنوب و رشته کوه ماخات در مشرق شهر واقع شده‌اند.در دامنه‌های شمال شرقی کوه تابوری چشمه‌های آب گرم جریان دارد که دارای ترکیبات قلیایی و سولفات است.تفلیس در گذشته‌های دور ابتدا در طول سواحل رودخانه رشد کرد. بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه کشیده شد که این فلات‌ها در شمال و شمال شرقی شهر واقع شده‌است. قسمت‌های جنوب شرقی شهر از خیابان‌های تنگ و خانه‌های قدیمی دو یا سه طبقه تشکیل شده که مجموعهٔ قدیمی شهر تفلیس را تشکیل می‌دهد.

• مختصات جغرافیایی

۴۱°۴۳′۰″ شمالی ۴۴°۴۷′۰″ شرقی / ۴۱.۷۱۶۶۷° شمالی ۴۴.۷۸۳۳۳° شرقی / 41.71667; 44.78333

• مساحت
      ۷۲۶ km۲ (۲۸۰ sq mi)
    • ارتفاع از سطح دریا

بالاترین بلندی     ۷۷۰ m (۲٬۵۳۰ ft)

کمترین بلندی    ۳۸۰ m (۱٬۲۵۰ ft)

• جمعیت

۱٬۴۷۳٬۵۵۱

• تراکم جمعیت
      ۲٬۰۰۰/km۲ (۵٬۳۰۰/sq mi)
    • رشد جمعیت
    • میانگین دمای سالانه

متوسط درجهٔ حرارت آن ۲ر۱۳است.

• میانگین بارش سالانه

متوسط سالانهٔ بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است که ۳۴ آن در ماههای گرم می‌بارد.

• روزهای یخبندان سالانه
    • توضیح کلی وضعیت اقتصادی

از قرن 12-13th، تفلیس یک قدرت منطقه ای غالب با یک اقتصاد پر رونق (با تجارت به خوبی توسعه یافته و نیروی کار ماهر) و یک سیستم اجتماعی / ساختار به خوبی تثبیت شد.