خوانا نیست?
ورود جستجو ثبت نام

جاذبه های گردشگری استانبول

دیدنی های استانبول

در تابستان سال ۹۴ من به همراه خانواده برای تفریح و خرید به تور استانبول رفتیم . استانبول شهریست دوست داشتنی و تاریخی‌ که میتوان از بودن در فضای آنجا لذت برد.

من به همراه مادر و خواهرم با پرواز ماهان ساعت ۳ بعدازظهر به مقصد استانبول پرواز کردیم و ساعت ۶ به وقت محلی آنجا بودیم .هتلی که ما رزرو کردیم هتل کریستال بود که از نظر امکانات در حد متوسط بود با این حال هتل تمیزی  بود. هتل کریستال در خیابانی فرعی در نزدیکی‌ میدان تقسیم واقع شده بود. بعد از چک این کردن در هتل و قرار دادن وسایلمان در اتاق به مرکز خریدی که در اطراف میدان تقسیم بود رفتیم و چند ساعتی‌ آنجا بودیم. روز اول سفرمان به همین منوال گذشت , صبح روز بعد به همراه تور لیدر و دیگر افراد تور برای بازدید از مسجد ابا صوفی به منطقهٔ سلطان احمد رفتیم از میدان تقسیم تا میدان آیا صوفی ترافیک بسیار سنگین بود و بالاخره بعد از ۲ ساعت به آنجا رسیدیم. مسجد آیا صوفی همه روز از سات ۹ تا ۶ عصر باز است. سبک معماری آیا صوفی به سبک یونانی در سال ۱۲۳۸ قمری ساخته شده، مسجد آیا صوفی در حال حاضر برای آشنایی بیشتر دیگر ادیان و اقوام به موزه ‌ تبدیل شده است. بعد از بازدید از آنجا برای ناهار به امام کاشکی رفتیم ما بین موزه آیا صوفی و مسجد آبی پارکی‌ ساخته شده بود که در آنجا باهم قدم زدیم. بعد از گشت و گذار در پارک از یکی‌ از بناهای باستانیِ دیگر به اسم ابیلیسک که سبک معماری آن‌ به سبک مصری بود و در قرن ۱۸ میلادی ساخته شده ، از دیگر اثر باستانی آنجا هیپو درم بود که محلی برای مسابقه اسبها بود که به آن‌ میدان اسب سواری‌ هم می‌گفتند ، توریستهایی از اقوام و ملل مختلف برای دیدن آمده بودن ، آخر شب بعد از برگشت ، به رستورانی که غذاهای ترکی‌ داشت و در خیابان هتلمان مستقر بود رفتیم و شام خوردیم.

روز دوم:

به توپکاپی پالاس رفتیم که در نزدیکی‌ عمارت عثمان قرار گرفته بود آنجا می‌توانستی در نزدیکی‌ سیساید چای و قهوه ترک نوشید ، از دیگر جاهایی‌ که آن‌ روز دیدیم گراند بازار بود که بیشتر از ۴ هزار مغازه داشت، برای ناهار در راه گرند بازار به رستوران بخریی در سلطان احمد رفتیم.

یکی‌ دیگر از جاهایی‌ که رفتیم جنب مسجد آبی‌ ، جایی‌ بود به اسم نارجیله که کافه‌ای برای چایی و قلیان داشت.بعد از آن به میدان تقسیم آمدیم و به خیابان استقلال که برای خرید بسیار معروف بود رفتیم ، در آنجا تراموای قدیمیه گلتا را دیدیم. در آن‌ خیابان رستوران‌های زیادی برای غذاهای کنتاکی و کبابی پیدا میشد و کلیسای آنتونی پادوا را  در همان منطقه که جزو اثار باستانی است در مسیرمان دیدیم. از دیگر جاذبه هایی که آن روز دیدیم برج گالاتا بود و پلی‌ که در کنار همان برج به همین اسم ساخته شده بود.در منطقهٔ سلطان احمد رستورانی به اسم دن دورما بود که شام را در آنجا خوردیم.

روز سوم:

به بازار آراسته رفتیم بازار آراسته ، تعداد مغاز‌ه هایش از گرند بازار هم بیشتر است قیمت‌های آنجا بسیار مناسب بود و کیفیت لباس‌هایش خوب بود.بعد از بازار آراسته از قصر سلطنتی سیسترا دیدن کردیم.در آن منطقه مسجد رستم پاشا  بود که از کاشی های سفید آبی ساخته شده بود و بیشتر به سبک معماری شرقی‌ نزدیک بود. در کنار مسجد بازار ادویه جات مصری بود ، بازار ادویه جات مصری برایم بسیار زیبا و دوست داشتنی بود .کافه ببک یکی‌ از جاهایی‌ بود که تعریفش رو شنیده بودم و دوست داشتم حتما به آنجا بروم ،در آنجا بستنی‌های صنعتی‌ سرو میشد.

روز چهارم:

اول از همه به موزه بساتن شنسی استانبول رفتیم که حدودا ۲ ساعت زمان برد و بعد از آنجا به پارک یلدیز رفتیم پارک یلدیز به نظر من بهترین جاذبه استانبول بود که هنوز شاید خیلی‌ از توریستهای تور استانبول ممکن است آن را ندیده باشند. بازدید از پارک یلدیز تنها ۳۰ دقیقه بود که بعد از آنجا ناهار رو هم در یکی‌ از بوفه های آنجا که غذا، چایی و بستنی سرو میشد.بعد از آن به هتل برگشتیم و چون روز آخر بود بعد از جم کردن وسایلمان به فرودگاه رفتیم و از آنجا به تهران برگشتیم

هتلی که اقامت داشتم

مناطق و جاذبه های گردشگری که دیدن کردم

از استانبول بیشتر بدانیم

• موقعیت

استانبول از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده است که تنگه ی بسفر جایی که آسیا و اروپا را از هم جدا کرده از بین این شهر می گذرد. بخش غربی جزو اروپا و بخش شرقی جزو آسیا است.همچنین شهر استانبول در دریای مرمره قرار دارد و تنگه ی بسفر دریای مرمره را به دریای سیاه پیوند داده است.

• مختصات جغرافیایی

۴۱°۰۱′۰″ شمالی ۲۸°۵۸′۰″ شرقی / ۴۱.۰۱۶۶۷° شمالی ۲۸.۹۶۶۶۷° شرقی / 41.01667; 28.96667

• مساحت

۱۵۳۹ کیلومترمربع

• ارتفاع از سطح دریا

۱۰۰ متر

• جمعیت

۱۳٬۸۵۴٬۷۴۰ نفر

• تراکم جمعیت

12,029 - 7,664/km2 (−7,820/sq mi)

• رشد جمعیت

جمعیت استانبول بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵ به ۲ برابر رسید.

• میانگین دمای سالانه

درجه سانتیگراد 16.5

• میانگین بارش سالانه

میزان بارش سالیانه استانبول به طور میانگین ۸۷۰ میلی‌متر است.

• روزهای یخبندان سالانه
  • توضیح کلی وضعیت اقتصادی

به دلیل موقعیت قرار گیری شهر استانبول و اتصال شرق و غرب مرکز اقتصادی کشور ترکیه محسوب می شود. استانبول همچنین مرکز صنعتی ترکیه است که علاوه بر موقعیت ترانزیتی در تولید محصولات نیز حائز اهمیت است. محصولات تولیدی این شهرعبارت است ازکتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم ، تنباکو، فراورده‌های غذایی، تولید منسوجات، محصولات روغنی، مواد لاستیکی و فلزی، چرم، مواد شیمیایی، الکترونیکی، شیشه‌ای، ماشینی، کاغذ و محصولات کاغذی و نوشیدنی‌های الکلی که در رده ی تولیدات مهم استانبول قرار میگیرند.

علاوه بر همه ی این ها استانبول یکی از مراکز مهم گردشگری ترکیه است و هتل های بسیار متنوع و صنایع مربوط به توریسم از درآمدهای دیگر این شهر مهم است.

• جمعیت زیر خط فقر
  • تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص ملی (GDP) استانبول بطور میانگین در یک سال ۵ درصد رشد داشته‌است.

• شهردار

قادر توپ باش
    (از حزب عدالت و توسعه)

• پیش‌شماره تلفنی

قسمت اروپایی شهر:۲۱۲ (۹۰+)
    قسمت آسیایی شهر: ۲۱۶ (۹۰+)