خوانا نیست?
ورود جستجو ثبت نام

جاذبه های گردشگری اصفهان

سفر به اصفهان و شیراز

در اینجا می‌خواهم سفرنامهٔ اولین باری که به ۲ شهر زیبای اصفهان و شیراز رفتم برایتان بنویسم. امیدوارم که برای شناخته هر چه بهتر شما از اصفهان و شیراز مفید باشد.

در اواسط شهریور ۹۵ من به اتفاق دوستم برای سفری ۵ روز به شیراز و اصفهان برنامه ریزی کردیم.سفر ما از تهران آغاز بعد از آن به شیراز و به اصفهان ختم میشد. قبل از این که بخواهم سفرمان را با جزئیاتش برایتان بنویسم لازم است بگویم چیزی که هم در ایران هم در خارج از ایران برای همه واضح اینه که شیراز و اصفهان هر ۲ قطبهای اصلی‌ گردشگری از نظر تاریخ و فرهنگ می‌باشند، که در شیراز میتوان به مقبره شعرای معروف فارسی زبان مثل سعدی و حافظ اشاره کرد یا باغ زیبای ارم که به خاطر  درخت‌های سروی که در آنجاست مشهور شده در شیراز حتی خوردن یه چایی  ساده در فضای سنتی چاییخانها برای من به خاطره‌ای فراموش نشدنی‌ تبدیل شد.از دیگر جاذبه هایی که می‌توان در  تور شیراز نام برد مسجد نصیرالملک، باغ عفیف آبادِ شیراز، کلیسای (سانت سیمون)که معروفیتش به خاطره شیشه های رنگیش است.بازار وکیل ویا دیگر بازارهایی که دالان های دراز و پر پیچ خم دارند.

اصفهان هم از نظر زیباییهای تاریخی‌ و معماری دست کمی‌ از شیراز ندارد یکی از جاهای بسیار زیبای آن عمارت ساخته شده در باغ هشت بهشت است،(باغ هشت بهشت باقی‌ زیباست که در وسط آن‌ عمارتی با همین نام قرار گرفته، هشت بهشت در سال ۱۶۸۰ میلادی سخته شده که موزائیک به کار برده شده در آن ، زیبایی آن را چند برابر کرده)

از دیگر جاذبه‌های اصفهان، کلیسای ارامنه است که ونک نام دارد و در منطقه‌ای ارمنی نشین به نام جلفا در ساله ۱۶۶۴ ساخته شده.که سبک معماری آن‌ بسیار ماهرانه و باشکوه است.

ضمنا پلهایی که بر روی رود قدیمیه زاینده رود، بنا شده است،از دیگر جاذبه‌های اصفهان به شمار میرود.

جزئیات سفر

روز اول:

موقعیت: شیراز

ساعت ۹ به فرودگاه شیراز رسیدیم،از آنجا به هتل ۴ستارهٔ الیزه رفتیم و بعد از مستقر شدن ، به باغ ارم رفتیم و بعد از آن‌ از دروازه قرآن و مقبره حافظ و سعدی دیدن کردیم

روز دوم:

موقعیت:شیراز

تمام روز دوم سفرمان به بازدید از پاسارگاد و پرسپولیس گذشت.

روز سوم:

موقعیت: شیراز‌اصفهان

روز سوم به دیدن از نارنجستان، بازار وکیل، حمام وکیل،موزه پارس،بازار سنتی شیراز و باغ عفیف آباد گذشت،سات ۹:۳۰ شب شیراز را به قصد اصفهان ترک کردیم.هتل ما هتل ۳ ستاره ساحل واقع در ۴ باغ بود.

روز چهارم:

موقعیت: اصفهان

بعد از خوردن صبحانه به میدان نقش جهان ، که از نظر من بهترین و باشکوه ‌ترین منطقهٔ دیدنی‌ در اصفهان است رفتیم و از مسجد امام ، مسجد شیخ لطف هم دیدن کردیم و برای ناهار غذای‌ معروف اصفهان به نامه بریانی خردیم.

روز پنجم:

موقعیت:اصفهان

روز آخر سفرمان ، به بازدید از چهل ستون،هشت بهشت، پلهای خواجو و سی‌وسه پل گذشت

هتلی که اقامت داشتم

مناطق و جاذبه های گردشگری که دیدن کردم

از اصفهان بیشتر بدانیم

• موقعیت

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد. شهر اصفهان دارای طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه شمالی می‌باشد. محدوده شهری آن به چهارده منطقه شهری تقسیم می‌شود و در خارج از محدوده شهری نیز از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می‌شود.سطح شهر از سطح عمومی دریاها حدود ۱۵۷۰ متر ارتفاع دارد و در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود می‌گردد و در قسمت غربی و جنوبی نیز به سلسله کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود. کوهستان کرکس در پنجاه کیلومتری شمال اصفهان و زردکوه بختیاری در جنوب غربی آن قرار دارد. وجود آبهایی همانند زاینده رود که از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته دلیل پیدایش این شهر می‌باشد. شهر اصفهان بر روی دشتی به نسبت هموار با شیبی در حدود ۲ درصد و به طرف شمال شرقی بنا گردیده‌است. در طی سده‌های گذشته نیز به سبب وجود آب فراوانتر و آلودگی کمتر در سمت جنوب غربی توسعه بیشتری یافته‌است.

• مختصات جغرافیایی

۰٫۶ (میلیمتر در روز)

• روزهای یخبندان سالانه

• توضیح کلی وضعیت اقتصادی

اقتصاد سنتی استان مبتنی بر صنایع دستی چون قالی بافی، ابریشم بافی، قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور، سفالگری، میناکاری، فلزکاری، فیروزه کوبی، نقره سازی، کاشی سازی، قلمکاری و پولک دوزی از صنایع زیبای اصفهان است که امروزه رونق خوبی نیز در بخش جهانگردی دارد.

صنایع بزرگی چون ذوب آهن، مجتمع فولاد مبارکه، پالایشگاه، شرکت پلی‌اکریل اصفهان و همچنین کارخانه جات متعدد سرامیک و کاشی‌سازی و معادن سنگ و سنگبری از علل صنعتی شدن و اقتصاد قوی استان محسوب می‌شود. از صنایع دیگر استان که می‌توان فهرست وار به برخی اشاره نمود: ظروف چینی، سرامیک، تولید لوازم خانگی، کارخانه تولید سیمان، ورق موجدار، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع هواپیماسازی، ساخت لوازم و تاسیسات گازی، صنایع مواد غذایی، فراورده‌های لبنی، ریسندگی، نساجی و …می‌باشند.

• جمعیت زیر خط فقر
    • تولید ناخالص داخلی
    • شهردار

علیرضا بوژ مهرانی (سرپرست)