خوانا نیست?

جاذبه های گردشگری بالی

غواصی در سواحل بالی

سفرنامه بالی

زمانی‌ که تصمیم گرفتم به تور بالی سفر کنم برای اولین بر قصد داشتم سفرم بدون برنامه ریزی خاصی‌ از قبل باشه و یه جورایی به خودم سخت نگیرم  که حتما از همه جاهای دیدنیش دیدن کنم و سفرو بذارم بر پای هر چه پیش آید خوش آید , تنها چیزیی‌ که اون موقع تو ذهن داشتم غواصی (که یکی‌ از بهترین تفریحای من از نوجوانی به حساب میومد)،خوردن غذاهای اندونزیایی ، وقت گذروندن و گشت گذار تو سواحل بالی بود.

سفر بدون برنامه ریزی برای کسی‌ مثل من که همیشه تو سفر حتما سفر متفاوتی رو برام رقم میزد، من هیچ وقت تو سفرهم الزامی برای بردن دوربین نمی‌دیدم اما این بار با خودم گفتم حتما باید با خودم دوربین ببرم چون بالی برام متفاوت بود.

۲ روز بعد منو دوستم وارد  شهر بالی شدیم و چون هنوز کاملا نمیدونستیم که میخوایم چند روز تو بالی باشیم یه سویت کوچیک تو منطقه ای به نام کوتا اجاره کردیم به خاطرِ خستگی زیادی که داشتیم ( مقصد قبلی‌ِ مغولستان بود) به محض رسیدن به سوئیت خوابیدیم که برای فردا با انرژی بیشتری به گردش بپردازیم ، صبح فردا بد از خوردن صبحانه به اتفاق دوستم راهی‌  منطقه ‌ای به نام آمد amed شدیم که در شرق بالی قرار گرفته ، غواصی در آنجا بسیار مهیج بود و ما تا ساعتها غواصی کردیم و از زیباییهای حیات زیر آب لذت بردیم ، آن روز غواصی کردن در منطقه ی آمد  صبح به یادماندنی را برایم رقم زد ، تقریبا همه میدانن که  در سراسر بالی بهترین منطقه برای غواصان و کسانی‌ که میخواهند حرفه‌ای غواصی کنند منطقهٔ آمد است ، که بهترین زمان غواصی کردن هم صبح است چون خلوت‌ترین زمان است ، کمی‌ بعد برای استراحت و خوردن غذا بیرون آمدیم و برای بار دوم آماده ی غواصی کردن شدیم اما این بار حوالی ساعت ۱۲ بود و کم کم داشت بر تعداد توریستها اضافه میشد، هر چند نسبت به دیگر مناطق بسیار دنج تر و خلوت تر بود.

بعد از گفتگو و آشنایی با یکی‌ از توریست ها , به من پیشنهاد داد که حتما از منطقه‌ای که انواع گونه‌های آبزیان با مرجان‌های بسیار زیبا بود دیدن کنم . بعد از غواصی تصمیم گرفتیم  که باقی کل جزیره گیلی را بگردیم یعنی‌ مسیرمان از آمد شروع میشد و بد از آن‌ به جزیره گیلی میرفتیم در زمان قایق سواری‌ لحظاتی  از آرامش و سکون را تجربه کردم مسیری که طی‌ کردیم پر بود از منظره ی زیبا که فقط در آنجا می‌توان دید. بعد از برنامه ی قایق سواری‌ در جزیره گیلی، من به جزیره اصلی‌ بالی برگشتم  و در آنجا یک شهروند اهل بالی توضیحاتی راجع به منطقه‌ای به نام منجنگان داد و به من گفت که در منجنگان منطقه‌ای هست که به غواصی اختصاص داده شده که بسیار متفاوت از منطقهٔ آمد هست بد از گرفتن یک سری اطلاعات تصمیم گرفتم برای غواصی به منجنگن بروم

مناطقی مثل منجانگن و پمترن در بالی مناطقی هستند که هر توریستی شانس دیدن و گردش در آنجا را ندارد و برای هر کسی‌ کشف نشده است،زمانی‌ که مناطقی مثل کوتا روز  به روز دچار تغیرات میشدن و از بافته صنعتی‌ تبدیل به مناطقی شهری گرای جذب سرمایه گذاری در زمینهٔ صنعت گردشگری می‌شدند، مناطقی مثل آمد و پمترن حالت قدیمی‌شان را حفظ کردند و همچنان مناطقی آرام باقی‌ مانده اند ، همهٔ اینها چیزی بود که من از بالی انتظار داشتم ، چند روزِ بعد منو دوستم از منطقهٔ کوتا , منطقه‌ای به نام گریا را برای اقامت انتخاب کردیم، منطقهٔ گریا بهترین منطقه برای استراحت و ریلکس کردن بود، گیریا منطقه ای ارزان است و از هر نظر عالی بود و قیمت ها نیز مناسب بود،گریا در منطقهٔ کوتا قرار گرفته ، یکی‌ از مناطقی که بعد از گریا تصمیم گرفتیم حتاما ببینیم منطقهٔ اوبود در قسمت شمالی جزیره بالی بود که از گریا تا اوبود چیزی حدود ۲ ساعت ۳۰ دقیقه راه بود . اوبود مرکز هنرهای صنعتی‌ مردمِ اندونزیایی و رقص می‌باشد.اطراف شهر اوبود از جنگل‌های موسمی و زمینهای برنج کاری پوشیده شده، مردم اوبود هندو هستند  و با توریستها بسیار خوش رفتار بودند ،منطقهٔ اوبود بناهای باستانی زیادی دارد که معبد و عبادتگاه مردم بود روی دیوارهای عبادتگاه‌ها تصویر و حروفی به زبان تا‌ی حکاکی شده یکی‌ از تصاویری که بسیار دیدم عکس فیل بود که احتمالا به خاطره مقدس بودن فیل در بالی بود، شهر اوبود پر بود از مراکز یوگا , اسپا و ماساژ،رستورانهای ارگانیک و گالری، موزه های  هنری مثل نیکا و اگونگ رای هنر و صنایع دستی باستانی و زمان حال را نشان میدهد،اجرای رقص سنتی مردم بالی در رویال پلاس برگزار میشد ، سوغات شهر ابود کندکاری و حکاکی روی چوب بود که با چوب وسایل تزئینی  و گردنبند درست میکردن . مقصد بعدی ما منطقه ی نوسا دوا بود که این منطقه هم در قسمت شمالی قرار گرفته بود، نوسا دوا جایی‌ ایست که در آن‌ کارها و تفریحات زیادی برای انجام دادن وجود دارد. نوسا دوا پرِ از ساحل با اسامی مختلف است ,  این سواحل گگر سونگا ،منجیت و ساحل اصلی‌ نوسا دعا هستش علاوه بر سواحل نام برده سواحل دیگری هم هست که متأسفانه ما نتونستیم از اونها دیدن کنیم.

یکی‌ از جاذبه هایی که من در نوسا دوا بسیار دوست داشتم کلوب  گلف در نوسا دوا بود .

از دیگر جاهایی‌ که در نوسا دوا دیدم  بنایی به نام پوجا ماندلا که بنایی تاریخی‌ و مذهبی‌ ‌ست و در آن‌ چندین عبادتگاه قرار گرفته که شامل عبادتگاه هندو‌ها مسیحیان و بودایها است.

هتلی که اقامت داشتم

مناطق و جاذبه های گردشگری که دیدن کردم

از بالی بیشتر بدانیم

• موقعیت

جزیره بالی دارای کوه های آتشفشانی فعال است که باعث شده خاک این منطقه بسیارحاصلخیز شود. مهم ترین کوه آتشفشانی این جزیره گودان آکانگ است و بیش از 3هزار متر ارتفاع دارد و مادر کوه ها لقب گرفته است.

این جزیره  جزوی از یک مجموع جزایر است که اقیانوس هند و آرام را به هم متصل ساخته است و نقطه تلاقی دو اقیانوس به نام دروازه اقیانوس خوانده میشود. جزیره بالی دو جزیره جاوه درغرب  و لومبوک در شرق قرار گرفته است

این جزیره دارای هنرهای متنوع و مختلفی ازجمله رقص، تندیسگری، نگارگری، چرمگری، فلزکاری و موسیقی  است که در سطح وسیعی وجود دارند

• مختصات جغرافیایی

۸°۳۹′ جنوبی ۱۱۵°۱۳′ شرقی / ۸.۶۵۰° جنوبی ۱۱۵.۲۱۷° شرقی / -8.650; 115.217

• مساحت
      ۵٬۶۳۲٫۸۶ km۲ (۲٬۲۰۰ sq mi)
    • ارتفاع از سطح دریا

• میانگین بارش سالانه
    • روزهای یخبندان سالانه
    • توضیح کلی وضعیت اقتصادی

مساحت جزیره بالی پنج هزار و ششصد و بیست کیلومتر مربع است.بالی دارای کوه های آتشفشانی فعال است که باعث شده خاک این منطقه بسیارحاصلخیز شود. مهم ترین کوه آتشفشانی این جزیره گودان آکانگ است و بیش از 3هزار متر ارتفاع دارد و مادر کوه ها لقب گرفته است

بالی دارای مناطق معروف و زیبایی می باشد. کوه هایی در شمال و جنوب که زمین های کشاورزی حاصلخیزی را به وجود آورده است و در آنها به طور معمول برنج میکارند. زمین های کشاورزی پلکانی برنج که یکی از جاذبه های گردشگری بالی است و زیبایی آن چشم ها را خیره میکند و شهرت جهانی دارد. از مناطق معروف این جزیره میتوان به کوتا بالی و اوبود اشاره کرد.